Wat kun je na deze opleiding?

Biografie

  • Je kunt (startende) leraren begeleiden op verschillende gebieden zowel didactisch, pedagogisch als meer biografisch. 
  • Je hebt kennis van de vierledigheid in de biografie
  • Je kent de levensfasen en hun wetmatigheden en kunt daar op school mee werken
  • Je kunt biografisch-pedagogische gesprekken voeren met collega's en ouders en leerlingen 
  • Je kent verschillende  biografische werkvormen en weet hoe je zelf nieuwe werkvormen kunt ontwerpen, passend bij de vraag die wordt gesteld.  (Zowel voor individuele vragen als bij groepswerk) 
  • Je kunt het (auto-) biografisch schrijven als werkvorm toepassen,  zowel met collega's, ouders als met leerlingen.
  • Je kunt werkvormen in je werkomgeving introduceren die verbindend en vitaliserend werken. 
  • Je kunt de collega's bijstaan in gesprekscycli .  
  • Je biedt een onbevangen,  geschoold, luisterend oor voor een ieder in je werkomgeving.  

In gesprek

  • Je hebt je luister- en gespreksvaardigheden versterkt 
  • Je kunt de dynamische oordeelsvorming toepassen en inbrengen als werkvorm. 
  • Je beheerst verschillende gesprekstechnieken en weet wanneer je welke invalshoek nodig hebt  om een gesprek te vitaliseren. 
  • Je kunt de fenomenologische benadering toepassen in gesprekken. 

Pedagogie en opvoeding

  • Je kunt opvoeden en lesgeven vanuit de pedagogische hoofdwet
  • Je hebt een rijk inzicht in het hele vrijeschoolleerplan en de biografische scholingsweg die daaruit voortvloeit en weet daar oefeningen bij te ontwerpen (voor collega's / leerlingen).
  • Je kunt differentiëren op basis van de planetentypologie
  • Je kunt vertelstof als biografisch instrument  instrument toepassen
  • Je hebt een systemische blik op opvoeding en biografie ontwikkeld
  • Je hebt een systemische blik ontwikkeld op transgenerationele en interculturele thematiek in opvoeding
  • Je kunt op een ouderavond met ouders werken aan opvoedkundige vragen waarbij de biografische insteek als basis dient.